Napisal/-a s53mv » 23 Maj 2004, 02:32
Zivijo vsem,
po vseh amaterskih casopisih zasledim kup kozlarij okoli akumulatorjev in tudi S50LEA ni nobena izjema.
Torej, kakrsenkoli akumulator imamo, ce se pokvari, ponavadi nobeno ozivljanje nic ne pomaga. Ozivljanje akumulatorja je 100% izguba casa, denarja, elektrike in raznih cudnih kemikalij.
Kar lahko storimo, je to, da s pravilnim rokovanjem akumulatorja takoj ne unicimo oziroma ga ne unicimo v kratkem casu. Da akumulatorja ne unicimo, se moramo vsaj malo spoznati na kemicna cudesa znotraj njega.
Nam radioamaterjem prideta pod roke v glavnem dve vrsti akumulatorjev, ki se med sabo mocno razlikujeta, in sicer:
(1) svinceni (s tekocim ali zelatinastim elektrolitom)
(2) hermeticni NiCd (NiFe, NiMH itd)
Svincenim najbolj skodi to, da so prazni. Tedaj svincev sulfat prekristalizira v taksno obliko, da se akumulatorja ne da vec polniti. Svincen akumulator moramo torej stalno drzati poln, polniti ga moramo vsaj enkrat na mesec. Ce ga zapustimo za vec mesecev, sodi samo se v smetnjak za posebne odpadke. V svincenem akumulatorju se polnjenje zakljuci s povisano napetostjo, torej ga lahko polnimo na konstantno napetost in na konstantni napetosti (13.8V za baterijo 6 celic) ga lahko tudi stalno dopolnjujemo in drzimo prikljucenega.
NiCd druzini akumulatorjev obratno najbolj skodi polnjenje! Pri polnjenju, se posebno z vecjim tokom, se na negativni elektrodi tvorijo veliki kristali kovine, ki prebodejo izolacijo do pozitivne elektrode in spravijo celico v kratke stik. Poln NiCd akumulator ima povrhu zelo korozivno pozitivno elektrodo, ki spet razjeda izolacijo do negativne elektrode. NiCd akumulator torej obvezno hranimo izpraznjen! Po koncani uporabi moramo NiCd akumulator vedno izprazniti, zato si je nujno izdelati primeren praznilec, ki se sam odklopi, ko napetost pade na doloceno mejo. Ce namrec praznimo BATERIJO VEC CELIC se naprej, se na najsibkejsi celici obrne polariteta in se zacne polniti v obratno smer, kar jo zelo hitro spravi v kratek stik.
Pri polnjenju vseh akumulatorjev se sprosca toplota (obratno od tega, kar trdijo nekateri teoretiki na S50LEA, ki niso v zivljenju se nikoli otipali akumulatorja). Pri NiCd akumulatorju je zelo tezko ugotoviti, kdaj je poln. Se vec, ker se pri polnjenju ze napolnjenega NiCd akumulatorja sprosca vsa dovedena energija v toploto, se tak akumulator zelo segreje in zaradi temperaturne odvisnosti napetost na njegovih sponkah celo upade. Ce torej NiCd akumulator polnimo s konstantno napetostjo, bo zagotovo eksplodiral.
NiCd akumulatorje obicajno polnimo s tokovnim izvorom. Stanje, kdaj je akumulator poln, ugotovimo izkljucno iz temperature. Dobra resitev je NTK ali PTK upor, vgrajen v ohisje akumulatorja, ki ob povisani temperaturi ustavi elektroniko polnilca. Nekateri proizvajalci cipov so si omislili impulzno polnjenje: v pauzi med dvema impulzoma toka cip pomeri napetost akumulatorja v praznem teku in iz nje sklepa na temperaturo. Ko temperatura naraste, napetost upade in cip ustavi polnjenje. To je vsekakor dosti slabsa resitev od NTK ali PTK upora.
Pozor! Takoimenovani avtomatski polnilci, ki jih ne manjka v nobenem radioamaterskem casopisu, so eksplozivne naprave! Za uporabo teh naprav torej obvezno potrebujete bunker, licenco minerja in orozni list!
Da na koncu obnovim glavne tocke:
Vrsto akumulatorja izbiramo glede na nameravano uporabo. Ce mora biti naprava v stanju stalne pripravljenosti za delovanje, izberemo svincen akumulator. Tega moramo vedno drzati polnega, po uporabi naprave ga moramo v roku samo nekaj ur spet napolniti, da svincev sulfat ne prekristalizira v neuporabno obliko.
NiCd in podobne male akumulatorje moramo hraniti vedno prazne. Torej niso primerni za naprave, ki morajo biti stalno pripravljene za delovanje. NiCd akumulator polnimo tik pred uporabo (na primer na vecer pred izletom v naravo), po uporabi pa ga obvezno izpraznimo s primernim PRAZNILCEM. Brez praznilca bo zivljenjska doba NiCd akumulatorja zelo kratka.
Stalno dopolnjevanje NiCd akumulatorja brez vmesnih praznjenj zanesljivo unici akumulator (gre v kratek stik) v manj kot mesecu dni.
Slab akumulator, kakrsnekoli vrste je, lahko samo zavrzemo. Ce so celice locene, lahko zavrzemo le slabe celice ter iz preostalih vsaj navidezno se dobrih celic (po moznosti cimbolj enakih med sabo) poskusimo sestaviti novo baterijo. To je edino mozno resevanje akumulatorjev, ki vcasih lahko pripelje do uspeha. Slabe NiCd celice pri tem zahtevajo veliko potrpljenja in casa, da jih locite od se dobrih celic.
Z litijevimi akumulatorji in drugimi sodobnimi cudesi nimam izkusenj, torej ne znam svetovati!
Lahko noc in 73 de Matjaz S53MV